Tractus iliotibialis frictie syndroom

Het herkennen van de scherpe vlammende pijn aan de buitenkant van de knie is niet moeilijk. Het beter maken is echter een uitdaging voor de sporter en fysiotherapeut. Dit komt door onderliggende spier-fascie beperkingen die bijdragen aan de pijn en ongemak van de sporter. Het lichamelijk onderzoek moet uitvoerig de spierlengtes van heup en bovenbeen onderzoeken, alsmede de kracht van de spiergroepen en de pijnpunten in het traject. De acuutheid van de klacht moet worden bepaald en als de acute fase met eventuele ontstekingsremmers en ijs is behandeld kan er een stapsgewijs trainingsprogramma opgesteld worden om te stretchen en om de spieren te versterken om zodoende weer terug te keren naar de sport. Het tractus iliotibial band syndroom (ITBS) is een van de meest voorkomende blessure aan de zijkant van de knie bij hardlopers. Het gaat hier om 12% van de overbelstingsblessures (1-4). ITBS komt door het schuren van de iliotibiale band over de laterale femur condyl. Recreatieve lopers genezen meestal door een ontstekingsremmer te nemen in combinatie met de juiste stretchoefeningen. Echter wedstrijdlopers hebben een uitvoerigere behandeling nodig. De iliotibiale band is een dikke band die loopt vanaf de heup, langs het dijbeen tot over de knie. en hecht zich vast aan de tibia (onderbeen). Als de knie buigt (flexie) en strekt (extensie) glijdt de iliotibiale band over het benige gedeelte van de knie. De term tractus iliotibiale frictie syndroom refereert speciaal naar het syndroom van pijn aan de buitenzijde (laterale) zijde van de knie in relatie tot irritatie en ontsteking van het laatste gedeelte van de band of even onder het gedeelte waar het de laterale femurcondyl kruist.

...